plauciu fibrozePlaučių fibrozė – tai plaučių audinio sustorėjimas arba randėjimas. Paprastai plonos ir „nėriniuotos“ alveolių (plaučių oro maišelių) sienelės tampa storos, standžios ir randuotos, dar vadinamos fibrozinėmis. Dėl šio audinio sustorėjimo ir surandėjimo plaučiai sunkiau tiekia deguonį į kraują. Taip pat tampa sunkiau plaučiams plėstis ir reikia daugiau pastangų kvėpuojant, o šis papildomas energijos poreikis sukelia dusulį.

Plaučių fibrozė gali būti antrinė kitų ligų pasekmė. Dauguma jų yra klasifikuojamos kaip intersticinės plaučių ligos, pvz., autoimuniniai sutrikimai, rūkymas, virusinės infekcijos (COVID- 19 infekcija) ir bakterinės infekcijos, pvz., tuberkuliozė, kurios gali sukelti fibrozinius pokyčius.

Tačiau plaučių fibrozė taip pat gali pasireikšti be jokios žinomos priežasties. Šiuo atveju vadinama idiopatine plaučių fibroze.

Kaip pasireiškia plaučių fibrozė?

Ankstyvieji simptomai yra lėtinis sausas kosulys, o jam progresuojant išryškėja dusulys fizinio krūvio metu. Dėl to gali sumažėti fizinio krūvio tolerancija, o dėl ilgalaikės nenaudojamų viso kūno raumenų būklės galima lengviau pavargti.

Kiekvienas pacientas, kuriam diagnozuota plaučių fibrozė, turi unikalią šios ligos patirtį. Kai kurie metų metus išlieka stabilios būklės, o kitiems gali greitai pablogėti simptomai ir bendra sveikata.

Diagnozuojant ligą atliekami tokie tyrimai kaip krūtinės ląstos rentgenograma, kvėpavimo funkcijos tyrimas, kompiuterinė tamografija, plaučių biopsija ar bronchoskopija. Įtarus ligą gydytojas gali paskirti vieną arba kelis iš šių tyrimų.

Kaip gydoma plaučių fibrozė?

Antrinės plaučių fibrozės gydymas yra pirmiausiai ją sukėlusių ligų profilaktika: adekvatus ir savalaikis infekcijų gydymas, žalingų įpročių, kaip rūkymas, metimas, taip pat visos reabilitacinės kvėpavimo funkciją gerinančios bei didinančios fizinio krūvio toleranciją priemonės. Gydymu siekiama užkirsti kelią didesniam plaučių randėjimui, palengvinti simptomus ir padėti išlikti aktyviems ir sveikiems. Gydytojas gali rekomenduoti vaistus, deguonies terapiją, plaučių reabilitaciją, plaučių transplantaciją ir (arba) gyvenimo būdo pokyčius.

Idiopatinė plaučių fibrozė, kada lieka neaiški ligos priežastis yra  sudėtinga liga, todėl ją nustato ir gydymą naujai kompensuojamu vaistu pirfenidonu paskiria ne vienas gydytojas, o multidisciplininis gydytojų konsiliumas specializuotuose gydymo centruose.

Deja, dėl ankstyvų ligos simptomų panašumo į kitų plaučių bei širdies ligų simptomus, idiopatinės plaučių fibrozės diagnozė dažnai nustatoma jau ligai įsisenėjus/pažengus. Todėl labai svarbu, kad ankstyvuosius simptomus pajutę žmonės vizito pas gydytoją metu informuotų, jeigu šeimoje yra buvę šios ligos atvejų.

BIOFIRST klinikoje dirba profesionalūs gydytojai pulmonologai, kurie pakonsultuos dėl pleurito, paskirs tinkamą profilaktiką ar nukreips tolesniam gydymui.

Gydytojų pulmonologų sąrašą rasite čia.

Kitos klinikoje atliekamos paslaugos:

Spirometrija

Ultragarsiniai tyrimai

Ūmaus ir lėtinio kosulio tyrimų programa