Čiaudulys, ašarojimas, sloga, gerklės skausmas – vos keletas simptomų, būdingų viršutinių  kvėpavimo takų (nosies ir gerklų) infekcijai. Nors vaistų, efektyviai kovojančių su virusais, nėra, tai nereiškia, kad simptomų palengvinimas neįmanomas. Bet apie viską nuo pradžių.

Koks mano potencialaus priešo vardas?

Dažniausiai šį reiškinį vadiname peršalimu, tačiau literatūroje kai kur sutiksite ūminės viršutinių kvėpavimo takų (respiracinės) infekcija (ŪRVI),  virusinė viršutinių kvėpavimo takų (nosies ir gerklų) infekcija.

Iš ko galiu atpažinti šio priešo puolimą?

Kadangi peršalimu bent kartą gyvenime suserga kone kiekvienas planetos žmogus, jo simptomai irgi puikiai pažįstami:

- Ryklės skausmas;

- Ryklės paraudimas;

- Akių niežėjimas;

- Sloga;

- Sausas kosulys;

- Galvos skausmas;

- Bendras silpnumas;

- Pykinimas;

- Karščiavimas;

- Čiaudulys.

Svarbu paminėti, kad simptomai gali pasireikšti ne visi, ne vienu metu ar nepasireikšti visai. Ligą objektyviai diagnozuoti gali tik gydytojas. Taip pat peršalimas dažnai paprastam žmogui gali būti supainiojamas su pavojingesne – gripo infekcija (nors gripui būdinga aukšta temperatūra ir šiek tiek kitokia ligos eiga bei papildomi – kaulų laužymo bei galvos skausmų simptomai) ar kitomis viršutinių kvėpavimo takų ligomis. Visada rekomenduojama pasirodyti šeimos ar LOR gydytojui.

Kokiu gyvenimo etapu galima tikėtis šio priešo puolimo?

Peršalimo neišvengia nei vaikai, nei suaugusieji. Taip yra todėl, kad dažniausiai šią ligą sukelia rinovirusai, kurių rūšių yra keli šimtai. Pasveikę ir įgiję imunitetą nuo vienos rūšies viruso, apsikrečiame kitu, kurio mūsų organizmas: arba dar nepažįsta, arba yra toks nusilpęs, kad nei pažindamas, nei nepažindamas, pradžioje su juo susidoroti negali. Neretai peršalimas gali pulti šaltuoju metų sezonu, tačiau nebūtinai – imunitetas gali būti pasilpęs ir vasarą, ir pavasarį. Kalbant apskritai, peršalimas dažniausiai vargina pavasarį ir rudenį.

Kiek laiko trunka priešo apgultis?

Paprastai stebimas keletos dienų inkubacinis periodas (simptomų dar nėra; priešas apguldinėja teritoriją), tada aktyvioji fazė (po kelių dienų imunitetas jau pradeda gaminti specialias ląsteles, kurios gali ligai pasipriešinti) ir per maždaug 1-2 savaites, peršalimas praeina visai.

Kaip gydoma ši liga?

Specifinio vaisto peršalimui gydyti nėra; gydomi simptomai. Rekomenduojamas lovos režimas, gausus skysčių vartojimas, nosies higiena (nosies plovimas izotoniniais tirpalais) bei viet. dekongestantai (sutraukiantys nosies gleivinę vaistai. Paprastai pagal simptomus tinkamiausius vaikams ir suaugusiemsiems medikamentus, paskiria gydytojas. Neverta ir nerekomenduojama gydytis antibiotikais, nes jie virusų neveikia. Vaikų ir suaugusiųjų peršalimas gydomas šiek tiek skirtingai; tiek dozių, tiek pačių vaistų atžvilgiu.

Ar gali peršalimas komplikuotis ir pasikviesti naujų priešų?

Taip, nesisaugant ir nesilaikant rekomendacijų peršalimas gali komplikuotis ūmiu ausies uždegimu, krupu, bronchiolitu ar sinusitu, pabloginti kai kurias lėtines esamas ligas. Suaugusiesiems peršalimas gali komplikuotis faringitu, plaučių uždegimu, bronchitu, sinusitu. Taip pat gali pabloginti lėtinės plaučių ligomis sergančiųjų būklę.