Endokrininės ligos yra susijusios su hormonų sutrikimais. Jos gali būti susijusios su liaukų funkcijos sutrikimu, kai kurių hormonų gamybos padidėjimu arba sumažėjimu, taip pat su hormonų veikimo sutrikimais. Išvardinsime keletą endokrininių ligų, kurios yra ypač dažnos ir priverčia daugelį pacientų ieškoti gydytojų - endokrinologų pagalbos.

Dažniausiai pasitaikančios endokrinologinės patologijos:

1. Cukrinis diabetas

Cukrinis diabetas yra viena iš dažniausiai pasitaikančių endokrininių ligų, kuri dažniausiai susijusi su jautrumo insulinui atsparumu ir padidėjusiu cukraus kiekiu kraujyje. Insulinas yra hormonas, atsakingas už procesus, kurių metų cukrus organizme yra paverčiamas energija. Kai organizmas nebetenka gebėjimo gaminti arba naudoti insuliną efektyviai, cukraus kiekis kraujyje pradeda didėti. Be to, diabetinės organizmo patologijos gali sukelti įvairių sveikatos komplikacijų, tokių kaip širdies ir kraujagyslių ligos, regos sutrikimai, inkstų funkcijos sutrikimas ir kt. Endokrinologas gali padėti nustatyti tinkamą diabeto gydymą ir valdymą, kad būtų galima išvengti rimtų pasekmių.

2. Skydliaukės patologijos

Skydliaukė yra liauka, atsakinga už metabolizmo reguliavimą. Skydliaukės sutrikimai gali būti susiję su padidėjusiu ar sumažėjusiu hormonų gamybos lygiu arba su autoimuninėmis ligomis, tokiais kaip Hashimoto tiroiditas ar Graves liga. Sutrikus skydliaukės funkcijai, gali atsirasti daugybė simptomų, tokių kaip nuovargis, nuotaikų kaita, sausa oda arba padidėjęs prakaitavimas, svorio kritimas ar padidėjimas, širdies plakimai, nereguliarus menstruacinis ciklas ir kt. Endokrinologas gali atlikti skydliaukės tyrimus ir padėti nustatyti tinkamą gydymą.

3. Kaulų tankio sumažėjimas (osteoporozė)

Osteoporozė yra liga, susijusi su kaulų masės netekimu ir kaulų silpnėjimu, kuris padidina lūžių riziką. Tai yra dažna būklė, ypač moterims po menopauzės, tačiau taip pat gali pasireikšti vyrams ir moterims, kurie serga tam tikromis endokrininėmis ligomis. Endokrinologas gali atlikti tyrimus ir nustatyti tinkamą osteoporozės gydymą, kuris gali apimti vaistus ir sveiko gyvenimo būdo pokyčius, tokius kaip fizinė veikla ir tinkama mityba.

4. Padidėjęs prolaktino lygis

Prolaktinas yra hormonas, atsakingas už pieno gamybą moterims po gimdymo. Kitais atvejais, padidėjęs prolaktino kiekis gali sukelti ne tik pieno gamybą, bet ir kitus simptomus, tokius kaip nevaisingumas, menstruacinio ciklo sutrikimai, lytinio potraukio sumažėjimas, galvos skausmai ir kt. Endokrinologas gali padėti nustatyti padidėjusio prolaktino kiekio priežastis ir tinkamą gydymą, kuris gali apimti medikamentinį gydymą ar netgi chirurginę intervenciją.

5. Kortizolio perteklius arba deficitas

Kortizolis yra hormonas, kuris atsakingas už atsaką į stresą organizme ir metabolizmo reguliavimą. Kai kortizolio kiekis organizme yra per didelis ar per mažas, tai gali sukelti daugybę simptomų, tokių kaip nuovargis, svorio kaita, odos pokyčiai, hipertenzija, raumenų silpnumas ir kt. Endokrinologas gali atlikti tyrimus ir padėti nustatyti tinkamą kortizolio pertekliaus arba deficito gydymą.

Endokrininių ligų priežastys ir diagnozavimas

Endokrininės ligos gali būti įvairių priežasčių pasekmė. Genetika, neigiami aplinkos veiksniai, perteklinė nesveika mityba, nesveikas gyvenimo būdas gali būti tiesioginė arba perkeltinė endokrinologinių patologijų priežastis. Taip pat yra neteisingo diagnozavimo problematika, kai endokrininių ligų simptomai gali būti sunkiai pastebimi ir gali būti painiojami su kitomis patologinėmis sveikatos būklėmis. Todėl, jei pastebite bet kokius simptomus, susijusius su hormonų sutrikimais, registruokitės endokrinologo konsultacijai.

Endokrinologas gali atlikti daugybę tyrimų, siekiant nustatyti endokrininės ligos priežastis ir sunkumą. Tyrimai paprastai apima kraujo tyrimus hormonų lygiui nustatyti, skydliaukės ultragarsą, esant reikalui – skydliaukės mazgo biopsiją ir kt. Nustatęs diagnozę, endokrinologas gali rekomenduoti tinkamą gydymą, kuris gali būti medikamentinis, apimti gyvenimo būdo pokyčius ar netgi chirurginę intervenciją.

Prevencijos būdai

Daugelis endokrininių ligų yra gana sunkios, nėra garantuotų būdų joms išvengti, tačiau yra keletas būdų, kaip galima sumažinti riziką susirgti endokrinine liga arba užkirsti kelią jos progresavimui. Pavyzdžiui:

• Sveika mityba ir fizinė veikla - reguliari fizinė veikla ir tinkama mityba gali padėti išlaikyti tinkamą svorį ir mažinti cukrinio diabeto, skydliaukės sutrikimų ir kitų endokrininių ligų riziką.
  • Stresas ir miegas - stresas ir prasta miego kokybė gali turėti įtakos hormonų gamybai ir veikimui organizme, todėl svarbu išlaikyti miego režimą ir stengtis mažinti streso lygį.
  • Hormonų terapijos ir vaistų vartojimo priežiūra - jei jums yra skirta hormonų terapija ar vaistai, būtina laikytis jų vartojimo instrukcijų ir reguliariai stebėti hormonų lygius.

Endokrininių ligų statistika

Endokrininės ligos yra didelė visuomenės sveikatos problema, kuri paveikia milijonus žmonių visame pasaulyje. Pavyzdžiui, pagal Pasaulio sveikatos organizacijos duomenis, 422 milijonai žmonių visame pasaulyje gyvena su cukriniu diabetu, o daugiau nei 300 milijonų žmonių pasaulyje turi skydliaukės sutrikimų.

Lietuvoje taip pat pastebimas didėjantis endokrininių ligų skaičius. Pavyzdžiui, pagal Nacionalinės sveikatos tarybos duomenis, cukriniu diabetu Lietuvoje serga daugiau nei 250 tūkstančiai žmonių, o skydliaukės sutrikimais skundžiasi daugiau nei 150 tūkstančių žmonių. Taigi, svarbu, kad žmonės žinotų apie šias endokrinines ligas, jų priežastis ir gydymo būdus, kad būtų galima ankstyva diagnostika ir efektyvus savalaikis gydymas.

Galiausiai, svarbu paminėti, kad endokrinologo konsultacijos gali padėti išvengti rimtų endokrininių ligų komplikacijų ir užtikrinti gerą sveikatą. Jei jaučiate bet kokius simptomus, susijusius su hormonų sutrikimais, svarbu kreiptis į endokrinologą ir laiku diagnozuoti ligą. Be to, reguliarus sveikatos patikrinimas, sveika mityba, fizinis aktyvumas ir stresas mažinimo būdai gali padėti sumažinti endokrininių ligų riziką ir išsaugoti gerą gyvenimo kokybę.

Gydytojų endokrinologų sąrašą rasite čia.

Klinikoje atliekamos paslaugos:

Skydliaukės ultragarsinis tyrimas